000
Медико-правовой портал "103-law.org.ua "

Український шлях до запровадження самоврядування в медичній та фармацевтичній галузях



23 квітня 2014 р. у м. Києві відбулася відкрита дискусія експертів у галузі медичного та фармацевтичного права, практикуючих лікарів, громадських активістів, керівників профільних Комісій Громадської ради при МОЗ України та представників Комітету ВРУ з питань охорони здоров'я з актуальних питань впровадження самоврядування в медико-фармацевтичному секторі.

Відкриваючи захід,
Олена Беденко-Зваридчук , Голова Комітету з медичного права АПУ, директор ЮК «МедАдвокат» зазначила, що запровадження самоврядування медичних та фармацевтичних працівників – це демократичний механізм, який надає фахівцям галузі нових можливостей. Самоврядність серед працівників так званих «вільних» професій – лікарі, юристи, інженери тощо, - є звичайною практико розвинених країн, а самоврядування у медичній сфері поширено більше ніж у 100 країнах Світу. Україна не стоїть осторонь, тому у загальній концепції реформування галузі одним із ключових пунктів визначено впровадження самоврядування в медико-фармацевтичній галузі.

«
На мій особистий погляд, буде не правильним для України взяти одну із моделей лікарської самоврядності за основу та намагатися втілити її в життя. Як вказує досвід, накладання досвіду інших країн на українські реалії досить часто закінчується невдачею. Згадаємо хоча б бажання створити службу екстреної допомоги по типу американської служби. Така модель для України виявилася не життєздатною. Тому, я вважаю, що Україна має проаналізувати досвід впровадження самоврядування різних країн і взяти із практики кожної найкраще, щоб побудувати власну систему. Як учасниця програми «Відкритий Світ», я мала добру нагоду дізнатися більше про медичне самоврядування у США. Нині я готова поділитися своїми знаннями та застосовувати їх в проектній та нормотворчій роботі, » - зазначила пані О. Беденко-Зваридчук.

Продовжуючи думку попереднього доповідача, пані Світлана Малиновська , Заступник голови Комітету з медичного права, адвокат АО «Arzinger» привернула увагу присутніх на те, що досить часто ототожнюються поняття «самоврядування» та «саморегулювання». Як зазначила пані С. Малиновська, самоврядність є демократичним механізмом, який запроваджується у медичному секторі, у той же час як саморегулювання притаманне фармацевтичній галузі. Як зазначила доповідач, механізми саморегулювання забезпечують попередження правопорушень у фармсекторі, змушує всі фармкомпанії працювати за визначеними правилами та не застосовувати антиконкурентні механізми у своїй діяльності.

«
Рівень готовності медичних та фармацевтичних працівників щодо впровадження самоврядування в Україні ніхто не досліджував, тому ми не можемо бути впевненими, що такі зміни будуть адекватно сприйняті як медиками та фармацевтами, так і українською спільнотою взагалі. Хоча б тому, що передбачають низку нововведень, які відіб’ються на вартості медичних послуг, » - зазначила Віце-президент ГО «Громадська ініціатива «Право на здоров'я» Софія Богатова . Як зазначила доповідач, ГО «Громадська ініціатива «Право на здоров'я» вбачаючи великі інформаційні прогалини та заперечуючи адміністративно-командний стиль впровадження новацій розробила власний проект, який подано в рамках конкурсу Відділу Преси, Освіти та Культури Посольства США в Україні. Проект містить 3 частини – подвійне опитування спеціалістів медичної та фармацевтичної галузі, проведення широкої інформаційної кампанії та створення загальнонаціонального Інтернет-ресурсу з питань самоврядування. До участі у зазначеному проекті ГО «Громадська ініціатива «Право на здоров'я» запросила провідних експертів, профільні асоціації та ЗМІ. Результати проекту будуть надані МОЗ України та Комітету ВРУ з питань охорони здоров'я для врахування при створенні законопроектів та проектів нормативних актів.

Валентина Мойсеєнко , д.мед.н., професор, завідувач кафедри Пропедевтики внутрішньої медицини № 2 НМУ ім. О.О. Богомольця зауважила, що лікарі, які беруть участь у профільних з'їздах щоразу обговорюють питання впровадження лікарського самоврядування. Однак, на групу активних лікарів, які цікавляться новаціями, не можна орієнтуватися. На жаль, більшість медичних працівників не підтримують такої активності, тому є не обізнаними з питаннями самоврядності.

Також пані В. Мойсеєнко зазначила, що готова брати участь у реалізації проекту, який озвучили спікери, у т.ч. шляхом надання такої інформації медичній студентскій молоді.

Про необхідність комплексного підходу при запровадженні медичного та фармацевтичного самоврядування з урахуванням необхідності введення страхування професійної відповідальності дискусію продовжила Марина Московко , Відповідальний секретар ГО «Громадська ініціатива «Право на здоров'я», керівник юридичної служби ТДВ «Страхова компанія ОТЛ-Страхування». Як зазначила пані М. Московко, в Україні такий вид страхування знаходиться у зародковому стані. Поодинокі спроби впровадження такого виду добровільного страхування не набули широкого розповсюдження. Як вбачає доповідач, медичні працівники ще не мають правильного уявлення про механізми досудового врегулювання конфліктів з пацієнтами через страхові компанії, тому все ще витрачають велику кількість часу на судові розгляди. Для економічно розвинених країн це є «розкіш», яку такі країни собі дозволити просто не можуть.

Підтримуючи доповідача,
Володимир Короленко , к.мед.н., Начальник управління лікувально-профілактичної допомоги департаменту охорони здоров'я Київської обласної державної адміністрації зазначив, що розгляд скарг від пацієнтів, дійсно, займає багато часу та вимагає залучення великої кількості ресурсів. Запропоновані пані М. Московко механізми врегулювання спорів є прийнятними, надали б медичним працівникам можливості працювати ефективніше, з більшою користю для пацієнтів.

Продовжуючи дискусію, пані М. Московко зауважила, що держава – Уряд та Верховна Рада України – має пам’ятати, що створення виключно одного закону – Про лікарське самоврядування – не вирішить всіх проблем. Результатом законопроектної роботи, яка має ґрунтуватися на дослідженнях, про які було зазначено вище, має стати пакет законодавчих та нормативних документів.

Доктор права, Голова Комісії з питань реформування медичної допомоги Громадської ради при МОЗ України, Зоряна Черненко відмітила, що у України є принаймні 3 можливі шляхи запровадження самоврядування – створення закону, регулювання через постанову Кабінету Міністрів України або застосування наявних законодавчих актів про об’єднання громадян. Кожен із запропонованих шляхів має свої плюси та мінуси, тому громадянське суспільство – практикуючі медичні та фармацевтичні працівники, громадські активісти та профільні асоціації, - мають викласти своє бачення подібної реформи та висловити свої побажання МОЗ України та Верховній Раді України.

Підтримуючи думку колег, пані З. Черненко зазначила, що всі реформи в галузі в час великої економічної кризи мають бути обґрунтованими та базуватися на дослідженнях подібних тому, що запропоновано ГО «Громадська ініціатива «Право на здоров'я».

Зазначимо, що всі учасники дискусії мали можливість задати експертам та присутнім питання та отримати вичерпні відповіді на них.

За результатами відкритої дискусії розробляються пропозиції, які будуть надіслані до МОЗ України та Комітету ВРУ з питань охорони здоров'я.

Комітет з медичного права АПУ висловлює подяку всім учасникам та медіа-партнерам заходу.





Автор: Елена Беденко-Зваридчук Просмотров (1869) 25.04.2014
Ключевые слова: лікарське самоврядування, законопроект, відкрита дискусія, Право на здоров'я




Перед публикацией комментария рекомендуем Вам ознакомистя с Правилами пользования сервиса
Имя:
E-Mail:
Коментарий:





введите символы, изображенные на картинке