000
Медико-правовой портал "103-law.org.ua "

Зміни до деяких законодавчих актів України щодо обмежень у використанні допоміжних репродуктивних технологій


Найближчим часом можуть вступити в силу обмеження щодо застосування деяких допоміжних репродуктивних технологій, а саме: застосування сурогатного материнства, - що певною мірою відіб’ється на роботі профільних медичних закладів.

16 жовтня 2012 р. парламентарі проголосували за прийняття проекту закону " Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмежень у використанні допоміжних репродуктивних технологій " (надалі в тексті - проект закону). Нині документ перебуває на підписі у Президента України. У разі підписання, його положення вступлять у силу з дня, наступного за офіційним опублікуванням.

Зокрема, проект закону передбачає внесення змін до окремих статей Сімейного кодексу України та Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я".

Так зміни до Сімейного кодексу України містять чіткі положення щодо визначення походження дитини у разі застосування допоміжних репродуктивних технологій – сурогатного материнства, - громадянами України або іноземцями.

Наразі частина друга статті 123 Сімейного кодексу України матиме такий вигляд:

"У разі перенесення в організм іншої жінки ембріона людини, зачатого подружжям (чоловіком та жінкою) або одним із них за письмовою згодою другого з подружжя в результаті застосування допоміжних репродуктивних технологій, батьками дитини є подружжя".

Інша зміна до статті 123 - доповнення частиною четвертою:

“4. Положення частини другої цієї статті поширюється на подружжя, принаймні один з якого є громадянином України або іноземцем – громадянином держави, з якою Україна уклала двосторонню угоду про визначення походження дитини, зачатої в результаті застосування допоміжних репродуктивних технологій”.

Значних зміни зазнає стаття 48 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» (далі в тексті - Основи).

Нині стаття 48 Основ містить наступні положення:

" Стаття 48. Штучне запліднення та імплантація ембріона
Застосування штучного запліднення та імплантації ембріона здійснюється згідно з умовами та порядком, встановленими центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я, за медичними показаннями повнолітньої жінки, з якою проводиться така дія, за умови наявності письмової згоди подружжя, забезпечення анонімності донора та збереження лікарської таємниці.

Розкриття анонімності донора може бути здійснено в порядку, передбаченому законодавством."

Проектом закону передбачено зміну назви статті 48 - “Стаття 48. Застосування допоміжних репродуктивних технологій” , - та доповнення її змістовними положеннями, що регулюватимуть вік жінки, щодо якої застосовуються допоміжні репродуктивні технології (доповнення частиною три):

“Вік повнолітньої жінки, щодо якої застосовуються допоміжні репродуктивні технології, не повинен перевищувати репродуктивного віку жінки на день штучного запліднення або імплантації ембріона. Питання застосування допоміжних репродуктивних технологій щодо жінки, вік якої перевищує репродуктивний вік жінки, вирішується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України".

Також статтею 48 Основ передбачені обмеження застосування програм сурогатного материнства щодо іноземних громадян (доповнення частиною чотири):

"Застосування допоміжних репродуктивних технологій методом замінного (сурогатного) материнства може здійснюватися лише щодо громадян України та іноземців – громадян країн, у яких такий метод допоміжних репродуктивних технологій не заборонений законом, а у випадках, коли іноземці проживають не в країні громадянської належності, – і законом країни проживання" .

Найвірогідніше, такі внесення подібної зміни зумовлено негативним іміджем України серед країн світу, що вважають Україну фабрикою по народженню дітей для іноземців, а також рядом інцидентів при вивезенні генетичними батьками дитини – іноземцями – в карну проживання. Також Україна та батьки-іноземці має практику відмови впуску дитини, що народжена за програмою сурогатного материнства в Україні, в країни постійного проживання батьків, в яких застосування програм сурогатного материнства заборонені законом країни.

Необхідно також зазначити, що доповнення статті 48 частинами п’ять та шість обмежуватимуть можливість народження дитини за програмою сурогатного материнства для пар, де обидва із подружжя не є фертильним. Крім того, положенням запропонованої частини шість чітко окреслюється заборона жінки-сурмами виступати донором яйцеклітин:

"Умовами застосування замінного (сурогатного) материнства є генетичний зв’язок дитини принаймні з одним із майбутніх батьків та відсутність безпосереднього генетичного зв’язку дитини із замінною (сурогатною) матір’ю, крім випадків, коли замінною (сурогатною) матір’ю є родич майбутніх батьків.

Порядок застосування допоміжних репродуктивних технологій та перелік документів, що подаються особами для їх застосування, встановлюються Кабінетом Міністрів України”

Ознайомитися з текстом проекту закону

Автор: Елена Беденко-Зваридчук Просмотров (3590) 24.10.2012
Ключевые слова: суррогатное материнство, иностранные граждане, вспомогательные репродуктивные технологии



Администратор 05.11.2012

02.11.2012г. Президент ветировал по формально юридическим причинам закон и отправил его на доработку. Из основных причин наложения вето указаны: конфликт нормативно-правовой базы - ссылки на Постановление Кабмина при наличии указания на регулирование вопроса Минздравом.

Андрій 24.10.2012

Законом передбачено вдосконалення захисту прав дитини при народженні та подружньої пари на визнання їх батьками.

Doctor 24.10.2012

Обратите внимание на то, что теперь будет запрещена двойная донация!!

Светлана 24.10.2012

Честно говоря, новость удивила. Почему-то думала, что в парламенте есть свое лобби - "репродуктивный" бизнес достаточно прибыльный.


Перед публикацией комментария рекомендуем Вам ознакомистя с Правилами пользования сервиса
Имя:
E-Mail:
Коментарий:





введите символы, изображенные на картинке