Медико-правовой портал 103-law.org.ua
проект компании МедАдвокат

Бути лікарем – це покликання, а не розрахунок, це гуманність і милосердя, які піднесуть вас на п’єдестал людської вдячності

Наші студенти, як ніхто інший, обізнані про нищівну дію шкідливих звичок на організм людини, адже вони – майбутні лікарі, й особисто проводять роботу серед столичної молоді щодо їх згубного впливу на організм людини
Категория: Права медработников
Комментировать
Бути лікарем – це покликання, а не розрахунок, це гуманність і милосердя, які піднесуть вас на п’єдестал людської вдячності:
інтерв’ю з ректором кращого ВМНЗ України Віталієм Москаленком

Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, лауреат Національної Медичної Премії 2012 року в категорії «Навчальний медичний заклад»


Віталію Федоровичу, за Вашого ректорства Національний медичний університет ім. О.О.Богомольця здобув перемогу у конкурсі «Національна Медична Премія», ставши одним із трьох кращих медичних навчальних закладів України з підготовки молодих спеціалістів. Безумовно, це заслуга усього колективу. Тим не менш, не можна применшувати й Ваш внесок у справу підняття рейтингу медичного закладу. Скажіть, відколи почати розгляд адміністрування навчального процесу абітурієнтів, студентів, аспірантів та їх викладачів як головну справу Вашого життя?

Упевнений, що мій прихід на цю посаду був долею. Ще працюючи в Харкові, я ставився до НМУ імені О.О. Богомольця з особливою повагою, високо цінував його як флагман медичної освіти і науки, особливо в період роботи у Міністерстві охорони здоров’я України. Безперечно, важливу роль відіграло й покликання, яке зародилося у мені ще в студентські роки, як і прагнення зробити щось корисне для майбутнього, для молоді, зрештою, для ВНЗ, який нині потребує великої уваги. Хотілося, аби мої досвід та розуміння, яким має бути не тільки сьогодні, а і у перспективі наш Національний медичний університет, й надалі слугували цій благородній справі. Дуже важливо, щоб це розуміння співпадало з бажаннями та прагненнями колективу однодумців – провідних вчених і викладачів. Тоді утворюється ідеальний тандем, який в результаті приносить позитивні зрушення. Дуже радію, що саме так відбувається в нашому Університеті.

Як розпочиналася Ваша викладацька та ректорська діяльність? Що підштовхнуло Вас стати на чолі навчального процесу студентів-медиків?

Особисто я вважаю, що працювати з молоддю – найблагодатніша справа. Це завжди дає свої плоди, адже ми, викладачі, ділимося своїми знаннями і своїм досвідом. Це можливість кожен день, кожен час бути справжнім митцем, ліпити та творити особистість, яка з часом принесе колосальну користь суспільству.
Восени 2003 року розпочалася моя перша ректорська каденція, і скажу відверто, інколи траплялися дні й вечори, коли я ставив собі питання: «Навіщо я взяв на себе такий серйозний тягар?» Тепер же, як і майже десять років тому, я усвідомлюю, що очолювати провідний медичний університет держави – не тільки важка справа, але й дуже велика відповідальність. Наші колеги з інших ВМНЗ прискіпливо прислухаються, а що ж скаже Національний в галузі медичної політики, освіти, підготовки професійних кадрів. Адже наш Університет сприймають як барометр і орієнтир. Занурившись у цю діяльність, я відчув, як складно відповідати цим високим критеріям і як багато потрібно зробити. Можу сказати, що за всі роки було проведено величезну роботу. Приміром, було започатковано англомовне викладання в Університеті; будівництво сучасного навчально-лабораторного комплексу з бібліотекою зараз перебуває на завершальній стадії, а студенти перейшли на навчання за новою педагогічною технологією – кредитно-трансферною системою. Такі зміни є приводом для гордості, адже ми розбудовуємося, проводимо водночас реконструкцію корпусів, гуртожитків та значні капітальні ремонти. Університет вступив до консорціуму Європейських університетів: у вересні 2011 р. приєднався до асоціації підписантів Великої Хартії університетів (Magna Charta Universitatum).

Яким був шлях ВМНЗ до отримання Національної Медичної Премії у номінації «Медичний навчальний заклад» та інших почесних відзнак у сфері медицини та управління?

На мою думку, найважливішим показником, відзнакою і визнанням роботи нашого вузу є те, що до нас щороку вступає величезна кількість кращих із кращих випускників шкіл, найталановитіша обдарована та непересічна молодь. Саме вони гостро відчувають тенденції прогресу та сучасні віяння. За ними – майбутнє і вони обирають саме нас. Ми приймаємо на навчання молодь з усього світу, адже готуємо справжніх професіоналів. Наприклад, у цьому році університет досяг свого історичного максимуму з набору на навчання абітурієнтів. Як результат, сьогодні НМУ імені О.О. Богомольця – лідер сучасної освіти у сфері підготовки медичних та фармацевтичних кадрів для всієї України та країн світу. Це плід титанічної роботи усього колективу, адже визнання – перш за все, докладені зусилля, скоординованість дій, самовідданість та любов до своєї справи.

Кредо професійної діяльності Національного медичного університету імені О.О. Богомольця?

Кредо – якісна підготовка кваліфікованих кадрів: лікарів та провізорів. Недарма серед випускників НМУ багато видатних особистостей. Скажіть, який ще медичний ВНЗ може пишатися тим, що його випускниками були видатний письменник – Михайло Булгаков; Нобелівський лауреат – Євген Чазов; святий, знаменитий хірург, святитель Лука Кримський (професор Валентин Войно-Ясенецький) та багато інших видатних та неординарних особистостей?

Чи ведете Ви, студенти і викладачі Вашого ВМНЗ здоровий спосіб життя? Як саме? Як довго і чому?

Здоровий спосіб життя – це основа здоров’я майбутніх поколінь. Я особисто дуже поважаю спорт, у юності був чемпіоном України з легкої атлетики. Студенти та викладачі нашого університету активно долучаються до міських спортивних заходів, беруть участь у конференціях під гаслом антипропаганди куріння, наркотиків та алкоголю. Сьогодні наші студенти мають змогу займатися у більш, ніж 20 спортивних секціях університету. Як результат, вони виборюють перемоги на багатьох спортивних змаганнях, у тому числі на світовому рівні.

Яким чином пропагуєте серед студентів-медиків здоровий спосіб життя? Які результати?

Наші студенти, як ніхто інший, обізнані про нищівну дію шкідливих звичок на організм людини, адже вони – майбутні лікарі, й особисто проводять роботу серед столичної молоді щодо їх згубного впливу на організм людини, беруть активну участь у заходах, спрямованих проти поширення туберкульозу та ВІЛ/СНІДу. Вже впродовж останніх кількох років територія НМУ є вільною від куріння.

Віталію Федоровичу, яким на Вашу думку, є хороший ВМНЗ?

Мотивовані студенти, кваліфіковані викладачі, потужна технічна база – ось основні складові сучасного ВМНЗ. На мою думку, одним із наріжних каменів успіху колективу на шляху досягнення головної мети – якісної підготовки медичних та фармацевтичних кадрів для України та зарубіжжя – є чітка та спланована кадрова політика. Тому одним із головних наших завдань є збереження, ефективне використання та розвиток кадрового науково-педагогічного потенціалу, без якого неможливе багатовимірне економічне та інтелектуальне зростання вищого навчального закладу і який є запорукою успішного виконання провідної задачі – підготовки лікаря вищого ґатунку у відповідності до вимог сучасних міжнародних стандартів.

Продовжуючи тему дефініцій, скажіть, яким Ви бачите хорошого ректора?

Досвідченим лідером, який, насамперед, є першокласним керівником та справжнім прикладом для своєї команди. Він повинен уміти прогнозувати наслідки своїх рішень та усвідомлювати їх важливість, адже вони стосуються долі потужного навчального закладу. Перед ректором університету завжди стоїть безліч складних і нагальних питань, тому він повинен бути рішучим, далекоглядним і завжди відкритим до діалогу. Наприклад, для мене великим щастям є усвідомлення того, що мої знання потрібні молодим поколінням. Із задоволенням спілкуюся зі студентами після лекцій, зустрічей, коли зникає нота офіціозу, і молодь відкривається з притаманною їй допитливістю, своїми, часом, оригінальними поглядами та проблеми.

А хорошого викладача ВМНЗ?

Бачу людиною, яка не тільки блискуче знає свій фах, демократично і з повагою ставиться до студентів, але й здатна формувати ідеали добра і співчуття у студентів. Саме тому виховній складовій у навчальному процесі нашого університету приділяється велика увага. Справжній педагог – це досвідчена людина, яка переймається проблемами студентів, допомагає їм, одним словом «живе їх життям». Щоб на виході не отримати циніків, потрібно докладати максимум зусиль для виховання молоді, формування у неї світогляду справжнього лікаря.

Як щодо визначення поняття «гарний лікар»?

Гарним лікарем є людина, яка розуміє ціну медичного фаху в Україні і, не зважаючи на це, зберігає свої моральні якості, ставлячи на перше місце професіоналізм. Я впевнений, що насамперед у лікаря повинно бути бажання допомагати людям та вдосконалюватися впродовж усього життя.

Яку роль повинні відігравати викладачі ВМНЗ у процесі підготовки молодих спеціалістів? Ким повинні бути викладачі для студентів-медиків: провідниками і носіями знань та професійних навичок чи лідерами думок, які сприяють формуванню світогляду медиків-початківців, а також морально-етичних установок?

Упевнений, що викладачі нашого Університету є гідним прикладом для своїх послідовників. Підготовка медичних кадрів – головне стратегічне питання для Національного медичного університету. Ми приділяємо постійну увагу роботі зі студентами, магістрами, аспірантами. Вони – наше майбутнє. Дуже важливо, щоб наші випускники досконало володіли професійними знаннями, новітніми технологіями, вивчали і знали іноземні мови, адже у перспективі вони стануть лікарями, науковцями, завідувачами кафедр, займатимуть адміністративні посади. Не треба забувати і про моральні якості наших вихованців, які мають бути носіями високої гуманності, етичних норм та людських цінностей. Я завжди пильну увагу спрямовую на розвиток патріотизму, духовного надбання студентства, адже випускники нашого університету сьогодні працюють у кожній четвертій країні світу і мають бути гідними носіями традицій Alma mater. З перших днів перебування на посаді я запропонував створити власну університетську символіку та гімн. Сьогодні ми вже не мислимо жодної урочистості без Прапору та Гімну університету, який уперше прозвучав 30 вересня 2004 року на святкуванні Дня університету. За цим – ще низка започаткувань, які органічно увійшли до славних традицій нашого ВМНЗ й стали ознаками стабільного високоморального життя понад 15-тисячного колективу. Серед них, насамперед, проведення Урочистих зборів, присвячених посвяті першокурсників у студенти, та з нагоди випуску лікарів і провізорів у Національному палаці мистецтв «Україна».

Який у якісно-кількісному відношенні колектив Вашого ВМНЗ?

Наш Університет – це, перш за все, високопрофесійний науково-педагогічний колектив, за розмірами, уявіть собі, близький до середнього райцентру України. Як один із найпотужніших у вищій медичній школі країни він об’єднує 12 факультетів, 78 кафедр, 3 НДІ (науково-дослідних інститути), Український тренінговий центр сімейної медицини, Український медичний ліцей. В НМУ працює понад 1200 викладачів, з яких: 29 – дійсних членів та член-кореспондентів державних академій наук України, 33 – громадських академії наук України, 39 – зарубіжних академій, 43 – міжнародних наукових організації та асоціації, 67 – лауреатів Державної премії України та іменних премій, 92 – Заслужені діячі науки та техніки, Заслужені працівники освіти, охорони здоров’я, заслужені лікарі України, 2 – члени постійних Комітетів ВООЗ та ЄРБ ВООЗ. Викладання ведуть 184 доктори наук і професори, 720 кандидатів наук і доцентів.

Кого вважаєте еталоном ВМНЗ в Україні та за її межами у процесі підготовки компетентних спеціалістів сфери охорони здоров’я?

Безперечно, у нашій країні багато вищих медичних навчальних закладів, гідних називатися найкращими. Але я вважаю за потрібне згадати про те, що наш Університет першим у державі перейшов на підготовку лікарів за новою методологією – європейською кредитно-трансферною системою (ECTS) та вже у 2011 році вручив своїм випускникам унікальний міжнародний освітній документ – Diploma Supplement – Додаток до диплому європейського зразка, який у 2012-му отримали понад 700 випускників. НМУ вже багато років є переможцем на різноманітних освітянських міжнародних конкурсах та виставках. Так, сьогодні ми маємо в різних номінаціях 7 Гран-прі та 24 Золоті медалі. Свідченням першості нашого ВМНЗ в Україні є й те, що відповідно до державного рейтингу Міністерства освіти і науки України університет декілька років поспіль посідає перше місце серед вищих медичних навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації за результатами діяльності, а згідно з рейтингом ЮНЕСКО «ТОП 200 Україна» посідає ІV місце серед ВНЗ України.

Над чим ВМНЗ працює зараз? Над чим планує розпочати роботу найближчим часом?

Ми дотримуємося вже заздалегідь обраного вектора діяльності. Наприклад, успішно продовжується робота з підготовки перспективного резерву науково-педагогічних кадрів, дієво працює модель комплексної багаторівневої системи підготовки науковців та викладачів, яка реально забезпечує резерв практично усіх рівнів кадрових ресурсів різнопланової діяльності Університету. Разом із якісним оновленням науково-педагогічних кадрів, моєю принциповою позицією була і є політика дбайливого збереження «золотого фонду» – досвідчених викладачів, чий досвід, авторитет, професійне визнання складають гордість нашого Університету. Разом із цим, до сфери мого особливого опікування входить оптимізація навчального, наукового, виховного процесів, яка неможлива без зміцнення та розширення матеріально-технічної бази, поліпшення соціальної інфраструктури, покращення побутових умов проживання студентів. Університет знаходиться на шляху постійного розвитку міжнародного співробітництва. Суттєвий крок уперед було зроблено, коли відчутними стали перші результати з опрацювання власного досвіду запровадження засад Болонської угоди на тлі нарощування потенціалу матеріально-технічного забезпечення навчального процесу. Доказом значних досягнень Університету у цьому напрямку є чергова Золота медаль, цього року  у номінації «Міжнародне співробітництво у галузі вищої освіти» на ХVІ Міжнародній виставці навчальних закладів «Сучасна освіта в Україні - 2013». Адже Університет тільки за останній рік підписав близько 40 міжнародних угод із різними науковими та освітніми установами світу, а в цілому їх вже понад 100.

Якою буде універсальна професійна порада абітурієнтам та студентам від Вас, як керівника закладу, який стоїть біля витоків професійного пошуку та самовизначення медиків-початківців?

Обираючи професію лікаря, кожен має усвідомити всю відповідальність та важливість свого вибору. Бути лікарем – це покликання, а не розрахунок, це гуманність і милосердя, які піднесуть на п’єдестал людської вдячності.

Як Ви ставитесь до практики самоосвіти та самопідготовки у ВМНЗ? Чому?

На мою думку, самоосвіта – це можливість вийти за межі, основний шлях становлення майстерності фахівця, вдосконалення професійної діяльності. Самоосвіта – це риса характеру наполегливих людей, засіб виховання, загартування характеру, перевірка можливостей особистості. Наш університет надає студентам усі можливості для якісної самоосвіти та самопідготовки, особливо враховуючи те, що це закладено до програми кредитно-модульної системи, яку вже давно запроваджено у нашому Університеті.

Продовжіть фразу: лауреат Національної Медичної Премії 2013 року у номінації «Медичний навчальний заклад» – це …

Це потужний колектив співробітників, об’єднаних спільною метою для досягнення якісних результатів роботи та можливості гідно носити ім’я найкращого Національного медичного навчального закладу країни.

Анна Козаченко, прес-служба Національної Медичної Премії




Автор: Елена Беденко-Зваридчук Просмотров (5529) 19.07.2013 Теги: В.Ф. Москаленко, медичний університет ім. О.О. Богомольця
Добавить коментарий


Актуально


24.10.2016
Соціальний пакет для київського медика у 2017 році

13.10.2016
Особливості правового регулювання репродуктивної медицини та сурогатного материнства. Чи потрібні зміни?

22.08.2016
Новий зір отримають воїни АТО, учасники революції Гідності, члени їх сімей, а також малозабезпечені громадяни України